(Di)eetpatroon: do’s en don’ts

  • 6
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
    6
    Shares

 

(Foto’s © Linda Engelen)

 

Al sinds mijn kindertijd ben ik bezig met mijn uiterlijk en gewicht en dus ook met wat ik eet. Hierdoor weet ik van veel voedingsmiddelen moeiteloos het aantal calorieën op te noemen. Ik weet waar vooral eiwitten, vetten of koolhydraten in zitten en hou me regelmatig bezig met de ideale dagelijkse verhouding van deze zogenaamde macronutriënten. In mijn hoofd zit een plaatje van goede en slechte voedingsmiddelen en als ik iets ‘slechts’ eet, ben ik meteen boos op mezelf en doe ik iets fout in mijn ogen. Dat gaat elke dag zo, dus in feite doe ik het elke dag verkeerd en dat brengt me in een cirkeltje van frustratie. Niet zo handig hè, als emotie-eter?

Heel simpel gesteld zou je kunnen zeggen dat ik waarschijnlijk gewoon ‘normaal’ was gebleven als ik me niet al van jongs af aan blind had gestaard op mijn uiterlijk en gewicht en op die manier een gigantische obsessie had gekweekt.

Maar helaas, daarvoor is het nu te laat. Terugkijken heeft dan ook geen zin, vooruit kijken daarentegen wel! In deze blog bespreek ik daarom de do’s en don’ts van (di)eetpatronen, voornamelijk gericht op het normaliseren van je eetpatroon. Dit dus in tegenstelling tot eeuwig diëten en jojo-en, je hele leven blijven worstelen en vrijwel onvermijdelijk én onterecht teleurgesteld blijven in jezelf.

 

Eerst even dit…

Door te accepteren dat je je eetpatroon gaat normaliseren en nooit meer gaat diëten, lijkt het alsof je je neerlegt bij het gewicht en het lichaam dat je nu hebt. Enerzijds is dat zeker zo, want daar begint het juist allemaal: liefde voor jezelf en je lijf en beseffen dat jij meer bent dan je uiterlijk. Veel meer!!!

Anderzijds zul je met het normaliseren van je eetpatroon uiteindelijk veel meer bereiken dan met dat eerder genoemde eeuwige diëten en jojo-en. In het begin zul je niet veel merken, echter na verloop van tijd gaat je lichaam bij een ‘normaal’ eetpatroon vanzelf naar z’n setpoint gewicht gaan. Je setpoint gewicht is niet het getal dat jij in je hoofd hebt, maar het getal dat bij jouw lichaam past en waarbij jouw lichaam optimaal functioneert!

Misschien ben jij als lezer al jaren aan’t proberen er (blijvend) 5 kg vanaf te krijgen, en springt je gewicht toch steeds weer terug naar het oude. Of misschien (waarschijnlijk!) kom je zelfs elke keer ietsje méér bij dan je was afgevallen. Is het dan niet tijd om te stoppen met wat je altijd deed? Tijd om te stoppen met alles of niets, om te stoppen met switchen tussen periodes van onophoudelijk snaaien naar periodes van honger lijden? Tijd om in plaats daarvan je lichaam gewoon te voeden en op gevoel te eten?

Ik zeg ja!

 

De don’ts van je (di)eetpatroon

Ik geloof in een positieve uitsmijter, dus ik bewaar de do’s voor het einde. De don’ts in dit stuk zijn gebaseerd op wat ik gedurende mijn hele leven heb gedaan en wat me dan ook onherroepelijk heeft gebracht op een punt waar ik niet wil zijn.

 

In calorieën denken

Het is niet nodig om calorieën te tellen wanneer je leert te luisteren naar de behoeftes van je lichaam. Het zal vooral een kwestie zijn van experimenteren met hoeveelheden en tijdstippen die voor jou werken. Staar je daarbij niet blind op calorieën, want die zeggen echt niet alles!

  • Light producten bevatten veel onnatuurlijke stoffen, waaronder zoetstoffen die jouw lichaam foppen. Doordat je lichaam denkt dat er zoetigheid binnenkomt, gaat je suikerspiegel alsnog pieken, waardoor je alleen maar meer trek blijft houden in zoetigheid.
  • Je lichaam is vanuit de oertijd al gewend om natuurlijke producten te eten. Vlees, melk, eieren, noten; het zijn allemaal calorierijke producten, maar daarmee zijn ze ook ontzettend voedzaam voor je en zullen ze er alleen maar voor zorgen dat je minder snel naar ongezondere tussendoortjes grijpt.

Ook voor wat beweging betreft kan het een obsessie worden om in calorieën te denken. Doe dit niet. (Zie ook het stukje over obsessief sporten.)

 

Zwart-wit denken

Als je gedurende een saaie middag op kantoor toegeeft aan je drang om die mars te eten, ga dan niet denken dat je hele dag verpest is. Bedenk liever dat je best elke dag een snackmomentje mag hebben en dat die mars jouw snackmomentje van die dag was. Niets aan de hand!

Twee marsen op in een ondoordacht moment? Zelfs dan is het zo dat je nog altijd jezelf kunt herpakken gedurende diezelfde dag. Denk liever: ‘zo dadelijk weer een nieuwe minuut’, in plaats van ‘morgen weer een nieuwe dag’. Het is immers niet zo dat je (bijvoorbeeld) precies 0,1 KG per dag aankomt als je ongezond en veel eet, tegenover gelijk blijven als je je gedurende de dag aan je behoeften houdt of precies 0,1 KG afvallen als je minder dan je behoefte eet. Het kan net zo goed 0,01 of 0,3 KG zijn. Elk ding dat je in je mond stopt heeft gevolgen, dus laat je niet uit het veld slaan door onlogische gedachten als “vandaag is toch al verloren”.

 

Te vaak op de weegschaal

Hoe vaak je ook op de weegschaal gaat staan, het verandert niks aan het getal. Het beïnvloedt echter wel onnodig jouw gevoelens en gedachten. Als je aankomt, raak je alleen maar gefrustreerd en die gevoelens leiden gemakkelijk tot nóg meer eten. Als je afvalt raak je gemotiveerd om door te gaan, maar als je pech hebt kom je vervolgens in een obsessie terecht. Bovendien komt er ooit een moment dat je niet meer afvalt en jouw inzet niet meer wordt beloond, en dan? Dan is ’t hek van de dam.

 

Letten op wat anderen eten

Ieder lijf is anders, dus als jouw partner ’s avonds twee borden pasta wegwerkt, betekent dat niet dat jouw lichaam daar ook behoefte aan heeft. Het betekent ook niet dat jij zielig bent omdat hij dat wel kan en jij niet.

Andersom is het ook zo dat, als jij behoefte hebt aan een flink groot bord pasta en jouw partner eet maar een half bordje, dat ook helemaal prima is! Als jij van jezelf weet dat je aan een half bordje niet genoeg hebt en dat dan ook een avond vol snaai gedrag tot gevolg heeft, geniet dan vooral lekker van dat grote bord pasta zou ik zeggen!

 

Obsessief sporten

OK, dit heb ik niet mijn héle leven gedaan, maar zeker wel een paar jaar. Ik ben toen wel veel afgevallen (in combinatie met andere eetgewoontes), maar geloof me… er komt een tijd dat je al die uren beweging in de week niet meer gaat volhouden. Vanwege een blessure, een drukkere baan, een drukker leven, minder energie, noem maar op. Je lichaam is dan gewend aan die hoge verbranding, waarbij je ook wat meer behoefte had aan eten (en dus ook meer at, als het goed is). Alles wat je gewend bent moet je dan gaan aanpassen, dus ook je eetpatroon. Wat ontzettend lastig is, want in het geval van een plotselinge lichamelijke (of energetische) beperking, ga je iets anders doen in die uren dat je normaal gesproken sportte.

Om op gewicht te blijven moet je dus (wanneer je aanzienlijk mindert wat sporten betreft) niet alleen je voedselinname gaan beperken ten opzichte van voorheen, maar ook nog eens zorgen dat de tijd die je over hebt (en zit te balen over je blessure of vermoeidheid) niet éxtra gaat zitten eten. Dus ook hier ligt het jojo effect zeker op de loer.

Trouwens, overdreven veel uren achter elkaar sporten kan gevolgen hebben voor je gewrichten. Als je het toch wil doen, doe het dan in elk geval in overleg met een fysiotherapeut of arts. Ik sportte een paar jaar geleden zoveel dat ik de dagen er tussenin nauwelijks kon lopen omdat alles vast zat en gevoelig was. En dan heb ik het niet over spierpijn, maar echte overbelasting. En toch ging ik door en door. Niet zo slim en zeker niet gezond!

 

Macro’s uit je eetpatroon schrappen

Een aantal dieetgoeroe’s zweren erbij, maar toch kun je maar beter zorgen dat je zowel eiwitten, koolhydraten én vetten binnenkrijgt met je dagelijkse voeding. Er is niets mis mee om wat meer eiwitten te eten na bijvoorbeeld krachttraining. Je spieren hebben immers eiwitten nodig om extra spierweefsel op te bouwen en hoe meer spierweefsel, des te sneller je verbranding. Maar als je echt ALLE koolhydraten laat staan, of nauwelijks meer vetten eet, dan kan je lichaam niet naar behoren functioneren. Je lichaam werkt namelijk iedere nanoseconde van je leven kei- en keihard, en dat doet je lichaam dankzij de wisselwerking die tussen (onder meer) deze eiwitten, koolhydraten en vetten plaatsvindt. Als je dus één van die groepen laat staan, beïnvloedt dit meer dan je denkt.

 

De do’s!

Wat zou dan wél helpend zijn om gezond en gelukkig te kunnen leven? Mijn lijstje met do’s van een eetpatroon is gebaseerd op mijn toekomstvisie. Het is iets wat ik weet en wat ik langzaam probeer te integreren in mijn leven. Ik ben er nog niet, maar ik weet wel dat ik op het juiste pad ben en dat dit is wat ik zal moeten doen om mijn obsessie los te kunnen laten.

Het grappige is dat de focus daarbij ook verandert van eetpatroon naar leefpatroon. Want dat eten is echt niet het allerbelangrijkste in je leven en als je je leefpatroon aanpast naar wat jou gelukkig maakt, volgt dat eetpatroon vanzelf!

 

Je uiterlijke lichaam accepteren

Wie van de mensen in jouw omgeving komen volgens jou akelig dicht bij een perfect lichaam? Hebben zij niet ook iets wat ze minder mooi vinden aan zichzelf? Omdat jij je wellicht focust op je omvang, zullen de mensen aan wie jij die zogenaamde perfectie toeschrijft, waarschijnlijk slank zijn. Maar misschien hebben zij die ellendige focus die jij bij jezelf ervaart wel op een heel ander, net zo vervelend gebied! (Neus, haargroei, voeten, vingers, noem maar op!)

En nog belangrijker; zijn zij gelukkiger dan jij op het gebied van liefde, familie, gezin, vriendschappen, werk, intelligentie, ontplooiing van hun talenten, enzovoort? Nou ja, als jij nu doodongelukkig bent is dat misschien wel het geval, maar dat ligt dan echt niet aan het feit dat zij minder kilo’s met zich meedragen. We hebben allemaal heel veel om dankbaar voor te zijn en daarnaast genoeg dingen om niet blij mee te zijn. Maar door je focus te verleggen van waar je niet blij mee bent naar waar je dankbaar voor kunt zijn (en die dankbaarheid ook actief te beoefenen), kom je al een heel eind.

Je uiterlijk is slechts een fractie van wie jij bent! Het is wat mensen als eerste zien als ze jou zien, maar de mensen die er echt toe doen in jouw leven, dat zijn geen starende voorbijgangers. Die mensen hebben jou lief om wie je bent, hoe je praat, wat je kunt, wat je doet, hoe jij zelf liefhebt, jouw visie op de wereld, gewoon om jouw gezelschap. Anders zetten ze wel een barbiepop in een stoel en gaan ze daar naar zitten kijken…

 

 

Je innerlijke lichaam waarderen

Veel mensen kijken niet eens naar wat hun lichaam allemaal voor hen doet, maar vooral naar wat er naar ze terug staart wanneer ze in de spiegel kijken. Hallo, daar hebben we ons lichaam echt niet voor gekregen! Wanneer je je lichaam gaat waarderen voor wat het allemaal kan en je vanuit dat oogpunt ook gaat bewegen (dus om je conditie te verbeteren en je lichaam in optimale staat te houden zodat het jou zo lang mogelijk kan ondersteunen in een actief gelukkig leven), zul je dat met veel meer plezier en ontspanning kunnen gaan doen. Je lichaam geven wat het nodig heeft, wat voeding én beweging betreft, voelt op heel veel vlakken hartstikke goed!

Wil je weten hoe je op een andere manier naar je lichaam kunt kijken? Lees dan eens deze brief aan mijn lichaam die ik een tijd terug heb geschreven!

 

Denk na bij wat je eet

En dan heb ik het niet over hoeveel calorieën of vetten erin zitten. Als je iets wilt gaan eten omdat je honger hebt, neem dan iets dat voedzaam is voor je lichaam. Als je in elke maaltijd ervoor zorgt dat elke voedselgroep vertegenwoordigd is én dat je voldoende hebt gegeten om je lichaam tot de volgende maaltijd te kunnen laten werken, ben je prima bezig. Ga je bijvoorbeeld een hele middag actief zijn en weet je al dat je geen gelegenheid zult hebben om even iets tussendoor te nemen? Neem dan een uitgebreidere lunch. Ga je om 15:00u. high-tea-en met een vriendin? Eet dan wat minder tijdens de lunch, zodat je optimaal kunt genieten van je high-tea. (En doe dat dan ook; je gaat immers niet elke dag high-tea-en, of wel?)

 

Fruit en zuivel

Wanneer je je focus legt op het eten van 2 stuks fruit en 2 porties zuivel op een dag, vertel je jezelf eigenlijk dat het prima is om te eten, maar dat er voedingsstoffen zijn die je lichaam primair nodig heeft alvorens je je gaat storten op iets wat alléén maar lekker is. De bonus is dan dat je minder ruimte in je maag hebt voor de minder voedzame producten.

 

Schrap de termen ‘verboden voedsel’ en ‘slecht eten’

Eet elke dag (of om de dag) eens iets bij (bijvoorbeeld) de lunch wat je van jezelf al jaren niet mocht eten. Moet je eens kijken hoe fijn dat is en wat dat doet met je trek gedurende de rest van de dag! Maak je maaltijden sowieso wat uitgebreider. Voeg (met mate) toe wat je lekker vindt, ook al wordt het bestempeld als ‘slecht’.

Dit helpt vooral als je gewend bent om meerdere avonden in de week flink te snaaien, bijvoorbeeld bij de televisie. Door overdag net wat meer toe te voegen aan je gewone maaltijden eet je in de avonden een stuk minder!

 

Waarom ga je eten?

Als je maag niet knort en je hebt toch de behoefte om iets te eten, sta er dan eens bij stil waarom dat zo is en of er niet iets anders is dat je kunt doen wat beter helpt. De volgende drie V’s kunnen bijvoorbeeld leiden tot ‘trek’, terwijl je lichaam eigenlijk helemaal geen behoefte heeft aan iets te eten, maar aan iets anders:

  • Vermoeidheid. Als je weinig energie hebt, gaat je lichaam onbewust vragen om eten, dus om meer energie. Echter, van beweging wordt je vermoeidheid ook stukken minder! Je krijgt er juist energie van die langer duurt. Iets suikerhoudends eten zal je vermoeidheid niet doen weggaan, het geeft alleen een tijdelijke verandering. Maar je bloedsuikerspiegel zakt net weer een tikkeltje sneller dan eerst, waardoor je in die vicieuze cirkel blijft zitten en niet meer kunt stoppen met eten.
  • Verveling. Zoals de meeste rokers het zullen herkennen dat ze meer sigaretten opsteken als ze niets om handen hebben, zo herkennen wij het dat we meer gaan eten wanneer we niets te doen hebben. Maar er is altijd wel íets dat je kunt doen, zelfs als je stil zit in een wachtkamer, op je werk achter je computer, noem maar op. Bedenk bijvoorbeeld wat je afgelopen nacht hebt gedroomd en probeer het je zo gedetailleerd mogelijk weer voor de geest te halen. Maak in gedachten een lijstje van je favoriete films of liedjes. Ga in je hoofd naar één van je favoriete vrienden of vriendinnen en bedenk wat je eigenlijk zo leuk aan hen vindt. Of duik naar binnen, met de tips in deze blog over ontspannen.
  • Verstoppen. Niet letterlijk, maar figuurlijk, voor je eigen emoties. Dat kan verdriet zijn over iets dat al is gebeurd, maar ook angst of onrust over iets dat nog moet komen. Vooral zelfs frustratie over je gewicht of wat je die dag hebt gegeten kan leiden tot extra eten. Dat is heel ‘normaal’, in die zin dat veel mensen het doen, maar als je erover nadenkt is het totaal destructief en onzinnig. Loop dan ook niet langer weg voor die gevoelens, maar praat erover of schrijf ze op.

In het begin kan het zelfs zo zijn dat je je emoties al zo lang verstopt met behulp van eten (of roken, drank, koopverslaving, etcetera!) dat je je niet eens meer ervan bewust bent dat ze er zijn. Het zal in dat geval veel werk zijn om weer in contact te raken met dat deel van jezelf, maar het is zeer de moeite waard! Schroom niet om hierbij hulp in te schakelen van een professional. Dat is helemaal niets om je voor te schamen; integendeel! Jij neemt de regie terug over je eigen leven en dat is zo moedig als wat!!!

 

Conclusie

Afvallen is nóóit alleen minder eten en/of meer bewegen. Het zit in je hele mindset verweven en je zult dan ook heel anders moeten gaan denken en voelen om een (niet per se slanker, maar wel) gezonder lichaam te krijgen én jezelf te gaan waarderen. Je zult je uiterlijk in het juiste perspectief moeten gaan plaatsen, evenals je lichamelijke gezondheid én jouw recht op geluk ongeacht wat je in de spiegel ziet.

Kort gezegd: geluk zit niet van buiten, maar van binnen!

 

— Deel met ons wat jouw verboden voedingsmiddelen waren en wat je weer hebt geïntroduceerd in je eetpatroon! Laat ook weten welke van de drie V’s jouw valkuil is (of misschien wel alle drie) en wat jij doet om snaaien als gevolg daarvan te voorkomen. Maar vooral… hou van jezelf!!! —

 

No votes yet.
Please wait...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *