Vrijgezellenfeest organiseren: een romantisch drama

  • 10
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
    10
    Gedeeld

 

Het leven gaat niet over rozen en er zijn dingen in het leven die het vaak nog nét iets gecompliceerder maken. Eén van die dingen is het organiseren van een vrijgezellenfeest. Ik heb er dit jaar twee gehad, waarvan ik bij eentje mede-organisator was.

In deze blog lees je meer over wat er bij het organiseren van een vrijgezellenfeest komt kijken, wat je vooral wél en vooral niet moet doen en enkele tips daar tussenin. Kies uiteraard zelf wat je meeneemt en wat je toch liever anders aanpakt. (But be warned. Moehahaha.)

 

Ten eerste…

Wat leuk!!! Je bent gevraagd om getuige te zijn voor iemand die jou blijkbaar speciaal genoeg vindt om één van de meest onmisbare aanwezigen te zijn op zijn of haar grote dag. Geniet hier even ongecompliceerd van, voordat je je zorgen gaat maken over die net zo belangrijke – doch iets ingewikkeldere – taak die daaraan vooraf gaat.

 

Factoren die het ingewikkeld maken

Ben je een perfectionistische stresskip, net als ik? Dan heb je de onderstaande factoren wellicht al lang zesentachtig keer voorbij zien komen in je gedachten. Je hoeft ze dan ook niet per se te lezen; dat maakt je stress misschien alleen nog maar groter. Aarzel in dat geval niet om direct door te gaan naar de tips!

Er zijn echter zaken waar je echt geen invloed op hebt, dat zul je moeten accepteren (maar je kunt er wel omheen werken). Dat zijn de volgende dingen:

  • Voor jou onbekende mensen die mogelijk allemaal vinden dat zij de bruid of bruidegom het beste kennen en derhalve dus ook denken te weten wat de allerleukste activiteit voor die dag is. (Dat maal gemiddeld 7 personen maakt dus 7 activiteiten die je nooit op één dag krijgt gepropt.)
  • Vreselijk uiteenlopende budgetten, waardoor de één een weekend naar Ibiza wil en de ander een picknick in ’t park.
  • Mensen die gewoon níet reageren óf bijna nooit kunnen
  • Ehh… en vrouwen. Tja, lastig om dit toe te geven aangezien ik zelf een vrouw ben, maar ik heb dit jaar gemerkt dat er echt een gigantisch verschil is tussen het regelen van een vrouwenfeest versus het regelen van een mannenfeest. Bij mannen zeg je gewoon “jongens, dit is het, dit gaan we doen, dit kost het, oké?” en dan is ’t zo ongeveer geregeld. Niet altijd hoor; maar dit zal je veel vaker bij mannen overkomen dan bij vrouwen.

 

De belangrijkste tips

Jij bent niet voor niets degene die dit feest organiseert. Het vertrouwen van de aanstaande bruid of bruidegom ligt bij jou en hiermee ook de eindverantwoordelijkheid. Blijf dus gewoon bij jezelf en laat je niet in de war maken door het geroep van iedereen om je heen. Profileer jezelf dan ook vanaf het begin als degene die de touwtjes in handen heeft. Een softere aanpak maakt je misschien geliefder bij degenen die zelf dolgraag organisator waren geweest voor dit feest, maar degenen die de moeilijkheid van jouw rol begrijpen, zullen alleen maar respect en begrip voor je kunnen opbrengen.

 

Tip # 1 – overleg met de aanstaande bruid of bruidegom

Het aller-, aller-, allerbelangrijkste is dat je bepaalde dingen in overleg doet met de aanstaande bruid of bruidegom. Een vrijgezellenfeest is niet meer zo traditioneel als het vroeger was; alles kan en mag nu, en niets hoeft of moet. Daarom kun je het beste van tevoren overleggen over de volgende zaken:

  • Wie wil de dame of heer in kwestie er op de dag zelf bij hebben? Denk daarbij ook aan (schoon)moeders en (schoon)vaders! Het is tegenwoordig heel normaal dat deze mee gaan (al is het nog steeds nét zo normaal en geaccepteerd als je daar zelf als bruid of bruidegom gewoon weinig zin in hebt). Vraag voor- en achternaam, de e-mailadressen én de telefoonnummers, zodat je zeker weet dat je iedereen kunt bereiken als het zover is.
  • Wil hij of zij van tevoren weten op welke dag en eventueel tijdstip de festiviteiten zullen plaatsvinden? En mag het de hele dag in beslag nemen of liever niet? Hou hierbij zeker rekening met de aard van het beestje. Sommige mensen kunnen minder goed tegen het onverwachte en/of tegen superlange dagen dan anderen. En het blijft toch zijn of haar speciale dag, die op een goede manier memorabel moet zijn.
  • Wat wil de nu-nog-vrijgezel absoluut niet? Het is misschien hartstikke lachwekkend voor jezelf of de overige genodigden om er een van seks, drugs en rock ’n roll doordrongen feestje van te bouwen, maar ik adviseer om tóch de voorkeur van de aanstaande bruid of bruidegom hierbij in acht te nemen.

Vanaf het moment dat dit allemaal duidelijk is, hoort de vrijgezel niets meer over de dag, behalve:

  • datum en tijdstip indien dit is afgesproken én gewenst is;
  • eventueel wat geplande en uiterst zorgvuldig bedachte teasers om de spanning op een leuke manier op te bouwen;
  • eventuele outfit-tips voor de dag zelf, afhankelijk van het soort activiteit(en) dat je gaat plannen.

 

Tip # 2 – wees er snel bij

Zorg dat je ruim op tijd begint met de voorbereidingen. Hoe verder in de toekomst het vrijgezellenfeest plaatsvinden, des te groter de kans dat er een gezamenlijke datum geprikt kan worden die voor iedereen schikt. Als je dat al geregeld hebt, ben je dus al een heel eind.

De datumprikker is hiervoor uitermate geschikt. Eerst vul je in wat je wilt organiseren; onder de knop “feest” vind je de optie “vrijgezellenfeest”. Vervolgens geef je aan welke data mogelijk zijn en van hoe laat tot hoe laat het feest ongeveer zal duren. (Ook die tijdstippen zijn alvast belangrijk, want als je bijvoorbeeld om 16:00u. wilt starten, kan iemand die van 12 tot 2 een lunch heeft gepland op een bepaalde datum, die specifieke datum tóch als beschikbaar aangeven.) Daarna kun je een locatie opgeven en je eigen gegevens en die van de genodigden invullen. Iedereen ontvangt dan een e-mail met een link en kan zijn/haar beschikbaarheid heel simpel en snel aan je doorgeven.

Natuurlijk is een begeleidende e-mail geen overbodige luxe. Stel jezelf even voor aan iedereen en geef aan dat jij je uiterste best gaat doen om zoveel mogelijk mensen erbij te hebben en het iedereen – doch vooral de vrijgezel – naar de zin te maken. Geef aan dat suggesties zeer zeker welkom zijn, om jou te helpen een mooi programma samen te stellen. Een voorzichtige indicatie van het budget is ook een goed idee; zo kun je eventuele problemen hieromtrent al vroeg oplossen.

En – heel belangrijk – stel een deadline voor het invullen van de datumprikker!

 

Tip # 3 – laat het gelukkige koppel niet merken als er problemen zijn

Wat er ook gebeurt, betrek nooit het verloofde stel bij perikelen die je meemaakt met de genodigden. Als één persoon ontzettend moeilijk doet en jij hebt geen overdreven rare voorstellen gedaan, neem dan bijvoorbeeld één van de andere genodigden in vertrouwen en bespreek samen wat je het beste kunt doen. Maar waarschijnlijk komt daar gewoon als conclusie uit dat die persoon maar lekker thuis blijft op de dag van het vrijgezellenfeest. Immers, iemand die de bride or groom to be lief heeft, gaat niet op die manier roet in ’t eten gooien. Wie dat wel doet, blijkt dan toch net even minder belangrijk dan helaas in eerste instantie werd gedacht.

 

Tip# 4 – geheimhouding

Houd de hoofdactiviteit geheim voor alle genodigden, dus niet alleen voor de bride or groom to be. Zelfs de control freaks van de wereld (myself included) kunnen hier echt wel mee omgaan. Zo hoef je minder commentaar vooraf te verwachten én eigenlijk is de dag des te leuker voor iedereen, want iedereen verwacht natuurlijk iets vreselijk gênants óf ingewikkelds óf juist iets onnoemelijk saais.

En misschien is het uiteindelijk ook wel gênant of ingewikkeld, laten we het hopen zeg! Hilariteit gegarandeerd en daar draait zo’n dag natuurlijk vooral om. Missie geslaagd!

 

Inspiratie nodig?

Vind je het moeilijk om te bedenken wat je kunt gaan doen met de groep? Hieronder vind je wat inspiratie:

 

Workshops

Je kunt het zo gek niet bedenken, of er zijn wel workshops van:

  • creatief: een graffiti workshop, ‘verf smijten’ of zelfs naaktmodel schilderen
  • actief: denk aan linedance, salsa dansen of paaldansen
  • culinair: van cupcakes bakken en taarten versieren tot zelf sushi maken
  • inspirerend: lachworkshop, yoga workshop of een workshop geluk
  • natuur: van roofvogel workshop tot vogelhuisjes versieren
  • muzikaal: zang, percussie of ukelele spelen
  • fashion: sieraden of haarcorsages maken, tassen decoreren of slippers pimpen, een make-up workshop…

 

Activiteiten

Minder zin in een workshop? Denk dan eens aan karten, paintballen, bowlen, indoor skiën of schaatsen, kruisboogschieten, escape room, fotoshoot, rallyrijden, sloepvaren, bubble ball, GPS tocht, enzovoort.

 

Homeparty of quiz

Liever lui dan moe? Ga er lekker voor zitten en laat een ander de groep entertainen. Naast het organiseren van een quiz, zijn er verschillende homeparties die je kunt boeken, bijvoorbeeld:

Deze parties hoeven overigens niet per se bij iemand thuis plaats te vinden. Je kunt ook bijvoorbeeld in een plaatselijk café afspreken. Laat de vrijgezel in dat geval natuurlijk profiteren van de cadeaus en voordelen die normaal voor de “gastvrouw” zijn en zorg dat zij centraal staat gedurende deze gezellige uurtjes!

 

— Heb jij nog tips voor een geslaagd vrijgezellenfeest zonder al te veel stress vooraf? Deel ze met ons! —

 

No votes yet.
Please wait...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *