Sinds 2015 heeft het typisch Amerikaanse fenomeen Black Friday een flinke opmars gemaakt in Nederland. Zowel winkeliers alsook consumenten profiteren hier natuurlijk enorm van.
Lees deze blog voor meer informatie over de historie ervan én waar je dit jaar je slag kunt slaan!
De oorsprong van Black Friday
In Nederland wordt Thanksgiving niet gevierd, maar in Amerika is ’t een belangrijk feest dat altijd op de vierde donderdag in november plaatsvindt. En traditioneel wordt dit opgevolgd door Black Friday.
In eerste instantie werd de vrijdag na Thanksgiving zo genoemd vanwege de enorme verkeersdrukte die de stad Philadelphia op die dag teisterde. Rond 1965 werd de term Black Friday daar dan ook voor het eerst gebruikt. Een andere theorie uit 1981 stelt echter dat de dag zo wordt genoemd omdat dat de eerste dag van het jaar is waarin de boekhoudcijfers niet meer rood kleuren. En zo zijn er nog meer theorieën in omloop over het ontstaan van deze term.
Hoe dan ook, vanaf Black Friday tot het eind van het jaar is de omzet van de winkeliers een stuk hoger dan gedurende de overige maanden van het jaar. Met deze vrijdag begint dan ook officieel de periode waarin we massaal onze kerstinkopen gaan doen.
Black Friday in Amerika
In Amerika geniet het overgrote deel van de mensen van een lang Thanksgiving weekend. Zo hebben ze dus ook vrij op Black Friday om naar hartenlust te gaan winkelen. Dat gebeurt over het algemeen bijna niet meer ’s nachts, zoals vroeger. Tegenwoordig ligt de piek tussen 2 en 4 uur ’s middags.
Sommige fanatiekelingen parkeren ter voorbereiding hun auto al een week van tevoren vlakbij het winkelcentrum, zodat ze op de dag zelf ervan verzekerd zijn dat ze niet te ver met hun aankopen hoeven te slepen. Een parkeerplek vinden op de dag zelf is namelijk net zo onmogelijk als op de eerste (of laatste) zonnige en warme dag van het jaar in Nederland of België.
Traditioneel wordt Black Friday in Amerika opgevolgd door Cyber Monday; op deze dag gaat de sale in de webwinkels van start.
Black Friday in Nederland
Waarom zou je ’t bij één dag houden als je ook een heel weekend of nog langer mensen naar je (web)winkel kunt lokken met aantrekkelijke kortingen?
Deelnemende (web)winkels
Wie niet van drukte houdt, kan beter vóór midden november de stad in gaan om zijn kerstinkopen te doen. Het loont zich echter zeer om te profiteren van de Black Friday kortingen. Want al zijn ze aanzienlijk lager dan de kortingen die ze in Amerika geven, ze zijn zeker de moeite waard.
Als je de drukte écht schuwt, maak dan gebruik van het ruime aanbod dat webwinkels gedurende dit kortingsweekend aanbieden. Bij enkele webwinkels is de kortingsgekte zelfs al gestart! Zo heeft Coolblue vrijdag de 17e omgedoopt tot Blue Friday (met kortingen die geldig zijn t/m zondag de 26e) en heeft Amazon de “Cyber Monday week” geïntroduceerd, die vanmorgen is in gegaan.
Voor de meest volledige lijst met deelnemers (zowel fysieke winkels alsook webwinkels) kun je het best de site van Black Friday Nederland in de gaten houden. Zij geven aan bij welke winkels je nu al terecht kunt.
Tips nodig?
Wil je je alvast voorbereiden door te bedenken voor wie je cadeaus nodig hebt en wat je voor hen kunt kopen? Lees dan nog eens deze blog terug, over het kiezen van een geschikt cadeau voor elke gelegenheid.
Veel shopplezier gewenst!
— Trotseer jij de drukke winkelstraten gedurende het Black Friday weekend, of verkies je toch de rust en warmte in je eigen huis en sla je online je slag? Deel het in de reacties hieronder of op de Facebookpagina van imperfectief.nl! —