Sugarchallenge light – wat ik eet op een dag

  • 5
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
    5
    Gedeeld

 

Carola van Bemmelen is sinds 2012 steeds bekender geworden met haar razend populaire Sugarchallenge. Ik kocht twee jaar geleden – toen ik nog volop worstelde met mijn eetstoornis – enkele van haar boeken, was het volledig eens met haar kijk op suiker en suikerhoudende producten, maar merkte dat ik het persoonlijk nogal ingewikkeld vond om 100% suikervrij te gaan. Ten eerste simpelweg omdat er in zo ontzettend veel dagelijkse producten op heel sneaky wijze suiker verstopt zit en ik niet altijd zin/tijd heb om heel moeilijk te doen omtrent mijn voeding. En ten tweede omdat ik voelde dat ik eerst andere dingen in mijn leven moest oplossen voordat ik mijn afvalrace van enkele jaren eerder ging herhalen – om vervolgens weer met rente de kilo’s eraan te krijgen.

Voor mensen die dit sentiment met mij delen én er op emotioneel vlak klaar voor zijn, heb ik goed nieuws: een Sugarchallenge Light doet ook al wonderen voor je energieniveau én gewicht!

 

Suiker in dagelijkse voeding en het effect op onze gezondheid

Als je je er nog nooit in hebt verdiept, zal het je onomstotelijk doen verbazen in welke producten je allemaal suikers aantreft. Zo zit er niet alleen suiker in spekjes en chocolade, maar ook in soepen en heel veel soorten vleesbeleg.

Heel veel mensen zijn zonder dat ze het door hebben verslaafd aan suiker. En ja, het is een echte lichamelijke verslaving, die ervoor zorgt dat je trek krijgt in allerlei dingen terwijl je bijvoorbeeld net een hele maaltijd achter je kiezen hebt.

Wil je meer weten over suiker en de gevolgen ervan, dan raad ik je zeker de boeken van Carola van Bemmelen aan.

 

Sugarchallenge light: wat houdt het wat mij betreft in?

Zoals jullie weten heb ik het perfectionisme een beetje losgelaten, daar lees je al van alles over op deze website. En zo wil ik ook met eten om gaan. 100% = perfect = jezelf onnodig kwellen. Daarom heb ik ervoor gekozen om voor mezelf een sugarchallenge light te starten.

Ik ben de dinsdag na Pasen ermee begonnen, voel me nu al beter en ben 1,7 KG kwijt. Om duidelijk te maken wat ik doe, heb ik een lijstje gemaakt met ‘regels’ waar ik me op dit moment aan hou:

  • Ik mag alles eten, zolang er geen geraffineerde suiker in zit. Dit betekent dus dat ik wél langzame koolhydraten eet, maar vrijwel geen ‘snelle suikers’. Ik krijg dus gewoon alle macronutriënten binnen. Wat vleesbeleg betreft ga ik niet kijken naar de toevoegingen, ook al weet ik dat ik dan ‘smokkel’; zo’n kleine hoeveelheid doet me niets.
  • Ik eet drie maaltijden per dag en als ik tussendoor honger krijg, eet ik (gedroogd of vers) fruit, Griekse yoghurt, iets van groente of noten (of iets anders zonder suiker).
  • Als ik een keer niet thuis eet, mag ik best een uitzondering maken wat de hoofdmaaltijd betreft.

 

Wat ik op een dag eet

Mocht je je afvragen wat ik dan zoal eet op een dag, heb ik hieronder een voorbeelddagmenu geplaatst. (En alles wat op deze foto staat eet ik dus niet. ;-))

sugarchallenge

’s Morgens

Ik start mijn dag altijd goed, met twee sneetjes brood belegd met een omeletje van 1 ei en groente als spitskool of verse spinazie. Daar drink ik een kop thee bij.

Rond half 11 neem ik op mijn werk een appeltje. Pink Lady is heerlijk zoet en sappig en is dan ook mijn favoriete appelsoort.

 

’s Middags

Voor de lunch bespaar ik niet, ik moet immers nog de hele middag vooruit. Ik neem dan drie of vier sneetjes brood met bijvoorbeeld:

  • gerookte zalm
  • rosbief met geitenkaasspread
  • kipfilet, avocado, tomaat en pompoenhummus

Tussendoor eet ik nog wat druiven en bij extra honger neem ik nog een stuk fruit, bijvoorbeeld een banaan.

 

’s Avonds

Tot nu toe heb ik best gemakkelijk en toch gevarieerd gegeten. Zo at ik ’s avonds onder andere de volgende maaltijden:

  • Een heerlijke salade van tonijn, mozzarella, tomaat, komkommer, bosui, olijfolie en balsamico-azijn.
  • Volkoren pasta met zelfgemaakte saus van veel groenten, tomaat en gehakt
  • Een aardappeltje, veel groenten en een stuk vlees

Aan het eind van de dag neem ik nog een kleine snack, bijvoorbeeld:

  • yoghurt met cashewnoten en rozijnen
  • komkommerschijfjes met geitenkaasspread
  • snoeptomaatjes
  • wat popcorn

 

Hoe ziet jouw dag eruit wat voeding betreft? Moet je ‘opletten’ of gaat het min of meer vanzelf goed? Of gaat ’t helemaal niet goed en zou je wat willen veranderen?

 

No votes yet.
Please wait...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *