2020 – een nieuw decennium: it’s time for some changes!

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Bijna een jaar geleden publiceerde ik mijn laatste blog en dat is veel te lang geleden. Bloggen is echter een tijdrovend proces; het is niet simpelweg het schrijven van een leuk stukje tekst. Dat schrijven zelf is ook niet altijd even gemakkelijk natuurlijk, maar als dat al gelukt is, dan is het ook nog eens belangrijk om foto’s te maken/vinden en plaatsen, rekening te houden met de vindbaarheid op Google, een analyse van de leesbaarheid uit te voeren, links toevoegen, checken hoe het er op Facebook uit moet gaan zien, enzovoort.

Maar, als ik dan toch bezig ben met teveel hooi op mijn vork te nemen (zoals altijd), lijkt het me leuk om weer wat vaker te bloggen over mijn leven. Juist omdat er nu zo veel gebeurt. Naast mijn fulltime baan (die de laatste maanden extra uitdagend is geweest) ben ik in september namelijk ook nog eens begonnen met een vier jaar durende HBO Bacheloropleiding op Zuyd Hogeschool in Sittard. Daarnaast heb ik besloten het sporten weer op te pakken en wil ik met heel veel motivatie dit nieuwe decennium in het teken laten staan van een actiever, gezonder en lichter leven.

Ik vertel jullie graag meer over deze drie onderwerpen.

Mijn baan bij Medisana

Sinds juni 2018 werk ik bij Medisana Benelux NV als inside sales representative. In deze veelzijdige functie voer ik samen met collega’s allerlei commerciële en administratieve taken uit ter bevordering en ondersteuning van de verkoop van Medisana’s mooie producten op het gebied van wellness en gezondheid aan bekende shops als Blokker, Coolblue en Bol.com. In september is de coördinator van de inside sales afdeling met zwangerschapsverlof gegaan en ik ben destijds gevraagd om haar gedurende haar afwezigheid te vervangen. Dit was een uitdaging op meerdere vlakken, maar vooral ook omdat het de drukste maanden van het jaar waren. Gelukkig is alles goed verlopen en heb ik zelfs vlak voor Kerst een mooi gebaar van waardering ontvangen voor mijn harde werk!

Bacheloropleiding Business Studies op Zuyd Hogeschool

Tegelijk met de aanvang van mijn vervangingsperiode als coördinator inside sales bij Medisana begon ook mijn opleiding op Zuyd Hogeschool in Sittard. Op 16 februari 2019 ben ik naar de open dag geweest en niet lang daarna had ik me al ingeschreven voor het nieuwe schooljaar 2019-2020, dat op 26 augustus begon in de vorm van een introductieavond. De maandagavond erna begon mijn eerste les.

De opleiding heet Business Studies en vindt in deeltijd plaats; elke maandagavond heb ik les van half zes tot half negen en daarnaast is de gemiddelde studielast thuis nog eens ongeveer zeventien uur. Uren die ik de eerste maanden zeker nodig heb gehad. Alles was nieuw en ik wist nog niet wat er precies werd verwacht; dan sloof je je al snel wat extra uit, zeker in combinatie met mijn perfectionisme dat niet meer zo extreem is maar toch nog wel aanwezig.

Met deze opleiding, die in totaal ongeveer vier jaar duurt, word ik opgeleid tot professional op het gebied van bedrijfskunde en/of human resource management (HRM); ik kan kiezen voor één van deze afstudeerrichtingen of zelfs beide. Mijn voorkeur gaat op dit moment uit naar HRM, wat een logische keuze is gezien mijn interesse in psychologie en de mens enerzijds en mijn werkervaring anderzijds, maar ik sluit niet uit dat ik ze allebei wil doen. Mijn enthousiasme over de opleiding en alles wat er te leren valt, wordt in elk geval alleen maar groter naarmate ik meer vakken volg.

Werken aan sport en gezondheid

De titel zegt het al: ‘it’s time for some changes.’ Ik wil eigenlijk schrijven dat ik zwaar teleurgesteld ben in mijn duidelijk ontbrekende vorderingen op dat gebied de laatste jaren (ondanks de brief die ik een jaar geleden al aan mezelf schreef) en hier verder op in gaan, maar ik besluit bij deze dat ik daar helemaal niets aan heb.

In plaats daarvan deel ik met jullie mijn goede voornemens, die ik al bij voorbaat omdoop tot concrete plannen, want voornemens komen bijna nooit uit. Om mijn plannen om te werken aan sport en gezondheid vorm te geven heb ik de laatste dagen flink gewerkt in mijn gloednieuwe Purpuz Planner; een superdeluxe ‘agenda’ die ik nu voor het derde jaar op rij trouw heb aangeschaft.

Deze planner helpt om je leven in kaart te brengen op allerlei gebieden (stap 1: maak een Purpuz map), waarna je één gebied uitkiest dat je extra onder handen wilt nemen (stap 2: vul de Purpuz Matrix in en stap 3: kies je eerste doel). In stap 3 geef je aan wat je doel is en wat het behalen ervan voor je betekent. In mijn geval is mijn doel voor 2020: ‘een sportroutine, een gezonder gewicht en een goed eetpatroon’. Het behalen van dit doel betekent voor mij meer energie, meer bewegingsvrijheid, beter slapen, minder angst, fijner leven, minder ongemakken en overal naartoe kunnen zonder psychische of fysieke belemmeringen. Dat is woordelijk gezien een kleine opsomming, maar deze omvat een enorme en onbeschrijflijke impact.

Timemanagement is key

Werken aan dit belangrijke doel is best tijdrovend. Als ik me bedenk dat ik 40 uur per week werk en 20 uur per week aan school besteed, dan wordt het op z’n zachtst gezegd een uitdaging om daarnaast nog twee keer per week naar de sportschool te gaan (want dat is toch wel het minimum om op dat gebied iets te kunnen bereiken) en ook nog eens discipline op te brengen met betrekking tot mijn maaltijdvoorbereidingen. En wat dat laatste betreft kan ik zeker niet verzaken, want het is een grote valkuil om naar iets snels en gemakkelijks te grijpen als je niet allerlei gezonde ingrediënten in huis hebt voor een gebalanceerde maaltijd of vóór aanvang van de werkdag geen tijd meer hebt om de groentes te snijden voor de lunch van die dag.

Het voordeel van een leven lang diëten, zoals ik heb gedaan, is dat je weet waar je allemaal rekening mee moet houden. Gelukkig maak ik graag lijstjes, haha. Het volgende heb ik opgeschreven als aandachtspunten:

  • Zorgen voor genoeg tops en sportbroeken zodat ik niet direct na elke sportsessie de wasmachine aan hoef te zetten
  • Zorgen dat ik steeds voldoende in huis heb voor snelle gezonde maaltijden en gezonde tussendoortjes
  • Zorgen dat ik niet ga achterlopen met mijn studie, want dan blijft per week minder tijd over voor sport en maaltijdvoorbereiding
  • Blijven denken aan de lange termijn, niet aan de korte termijn
  • Zorgen voor een uitdagend sportschema en dit regelmatig updaten
  • Mijn omgeving informeren over wat ik wil bereiken en wat ik van hen nodig heb om dit te kunnen doen. Wandelen in de pauzes op het werk wordt bijvoorbeeld een ‘moetje’ als ik afspreek om dit samen met collega’s te doen. Persoonlijk vind ik het fijner om dit in mijn eentje te doen; even mijn hoofd leegmaken en lekker wandelen op mijn eigen tempo. En daarnaast is vooral de medewerking van mijn man natuurlijk essentieel om mijn doelen te kunnen bereiken. Hij hoeft zelf niet mee te doen, maar voor bepaalde dingen heb ik wel zijn hulp en steun nodig. Gelukkig hebben we hier al goed over gepraat de afgelopen tijd en heb ik er vertrouwen in dat dit goed gaat komen.

Focus op de lange termijn

Om de focus op de lange termijn te vergemakkelijken heb ik besloten een inspiratie-/motivatiebord te maken dat ik thuis ga ophangen in mijn studeerkamer. Daarnaast zorg ik er met behulp van mijn Purpuz planner voor dat ik mijn voedingsschema en sportschema regelmatig update.

Ten slotte gaat de app MyFitnessPal, die ik al jaren gebruik, zeker weer goed van pas komen bij het bijhouden van mijn voeding en beweging. Over deze app en hoe ik deze gebruik zal ik in een toekomstige blog meer vertellen.

Heb jij goede voornemens of concrete plannen voor 2020 en/of voor dit nieuwe decennium?

Ik ben benieuwd naar jullie goede voornemens of concrete plannen voor het nieuwe jaar en dit nieuwe decennium. Deel ze hieronder in de comments of via Facebook. En in de tussentijd wens ik iedereen graag een mooi 2020 waarin jullie ook weer een stap dichter bij jullie doelen en dromen komen.. succes en vergeet niet om ook te genieten!

No votes yet.
Please wait...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *